Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakentuva metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana. Metrokeskus liittyy kiinteästi nykyiseen, laajennettavaan Ison Omenan kauppakeskukseen. Liityntäbussiterminaali sekä -pysäköintitilat rakennetaan metroaseman päälle. Metrokeskus yhdessä Ison Omenan ja länsimetron aseman kanssa ovat keskeinen Etelä-Espoon liikenteen solmukohta ja kaupallinen keskittymä.
PERI on mukana projektissa monilla eri järjestelmillä. MAXIMO- ja TRIO-seinämuottia käytetään yhteensä noin 2500 m². MAXIMO:lla valetaan pääasiassa korkeita seiniä, aina 9 m korkeuteen saakka. Myös yksi hissikuilu kiivetään MAXIMO-kuiluelementtejä käyttäen. TRIO on käytössä hissi- ja porraskuilujen seinien valuissa. Kuiluja on yhteensä 12 kpl, joista 5 kpl kiivetään samanaikaisesti. SRS-pilarimuoteilla valetaan 600-1100 mm halkaisijoilla olevia pilareita.
Lisäksi CB 240 –kiipeävän työtasojärjestelmän tasoja on käytössä noin 30 kpl, ja BR-siltapalkkitasoja kuilujen sisälle 14 kpl.
FB 180 –niveltyötasoja käytettiin holvin reunoille seinämuottien tuentaan ja raudoitukseen, ja SB 2 –vastenvalupukkeja kallionvastaisten seinien valamiseen TRIO:n kanssa.
MULTIFLEX-holvimuottia oli työmaalla noin 1000 m². Sillä valettavat laatat olivat paksuudeltaan 200-600 mm. ST100-tukitornit olivat käytössä alimpien pysäköintitasojen tuennoissa, korkeudeltaan noin 5 m. Pöytämuotteja käytettiin noin 7500 m² pysäköintitasojen palkkilaatastojen tuentoihin.
Kalustomäärät olivat suuria, ja muottityön ennakkosuunnittelu nousi suureen arvoon - jo projektin kireän aikataulun takia. Osa järjestelmistä, kuten pöytämuotit, kuilumuotit ja kiipeävät järjestelmät, toimitettiinkin ajan säästämiseksi esikasattuna.
Pääurakoitsija
NCC Rakennus Oy
Paikallavalu-urakoitsija
Rakennusliike Sierak Oy