Kuvan oikealla puolella olevat 12 m korkeat pilarit valettiin PERI SRS- ja TRIO-järjestelmien yhdistelmällä. Tämän eritysratkaisun vinotukina toimi RS 1400 ja RSS-3 -tuet.

Länsimetro
Helsinki - Espoo, Suomi

Länsimetron ensimmäinen vaihe koostuu kahdeksasta asemasta, kahdesta rinnakkaisesta tunnelista, 15 pystykuilusta sekä huoltotunneleista ja -tiloista. PERI oli mukana lähes kaikkien asemien rakennustöissä:

  • Lauttasaaren asema, Helsinki
  • Koivusaaren asema, Helsinki
  • Aalto-yliopiston asema, Espoo
  • Tapiolan asema, Espoo
  • Urheilupuiston asema, Espoo
  • Niittykummun asema, Espoo
  • Ratatunneli Matinkylä - Urheilupuisto, Espoo
  • Matinkylän asema, Espoo

Lauttasaaren asema
Pääurakoitsija
Skanska Infra Oy


Koivusaaren asema
Pääurakoitsija
SRV Rakennus Oy
 

Betonirakenteet
TRB Rakennustoimisto Oy
 

Aalto-yliopiston asema
Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy 
 

Tapiolan asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy
 

Betonirakenteet
Rakennustoimisto Kontek Oy
 

Urheilupuiston asema
Pääurakoitsija
NCC Rakennus Oy
 

Betonirakenteet
AKR Betoni Oy
 

Niittykummun asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy
 

Ratatunneli Matinkylä - Urheilupuisto
Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy
 

Matinkylän asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy

Kategoria
Sillat ja tunnelit

Kuvia projektista

Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.

  • Aseman Lauttasaaren puoleinen sisäänkäynti avataan heti länsimetron valmistuessa. Koivusaaren puoleinen sisäänkäynti on puolestaan tarkoitus jättää suljetuksi, kunnes Koivusaaren alue rakentuu.
    Aseman Lauttasaaren puoleinen sisäänkäynti avataan heti länsimetron valmistuessa. Koivusaaren puoleinen sisäänkäynti on puolestaan tarkoitus jättää suljetuksi, kunnes Koivusaaren alue rakentuu.
  • MULTIFLEX-holvituennan paikalta kulkee aseman valmistuttua liukuportaat asemalaiturille.
    MULTIFLEX-holvituennan paikalta kulkee aseman valmistuttua liukuportaat asemalaiturille.
  • MAXIMO-seinämuottia pystyssä tulevalla asemalaiturilla.
    MAXIMO-seinämuottia pystyssä tulevalla asemalaiturilla.
  • Kevyt DOMINO-seinämuotti soveltuu erinomaisesti tunneleihin, joissa ei ole mahdollista käyttää nosturia.
    Kevyt DOMINO-seinämuotti soveltuu erinomaisesti tunneleihin, joissa ei ole mahdollista käyttää nosturia.
  • Matinkylän metroaseman laiturihalli huoltotiloineen rakenteilla syksyllä 2014.
    Matinkylän metroaseman laiturihalli huoltotiloineen rakenteilla syksyllä 2014.
  • MAXIMO-järjestelmämuottia Niittykummun aseman huoltotunnelin rakennusvaiheessa.
    MAXIMO-järjestelmämuottia Niittykummun aseman huoltotunnelin rakennusvaiheessa.
  • Syksyllä 2013 kuvattu rakennusvaihe metroaseman pääsisäänkäynnillä.
    Syksyllä 2013 kuvattu rakennusvaihe metroaseman pääsisäänkäynnillä.
  • Tietotien sisäänkäynnin seinät valettiin TRIO-seinämuotilla.
    Tietotien sisäänkäynnin seinät valettiin TRIO-seinämuotilla.
  • Kevyt DOMINO-seinämuotti on käytännöllinen ahtaissa tiloissa, joissa nostureille ei ole tilaa. Esimerkiksi alumiininen 250 cm x 100 cm elementti painaa alle 60 kg.
    Kevyt DOMINO-seinämuotti on käytännöllinen ahtaissa tiloissa, joissa nostureille ei ole tilaa. Esimerkiksi alumiininen 250 cm x 100 cm elementti painaa alle 60 kg.
  • Urheilupuiston asema rakennetaan avokaivannon pohjalle. Sen laiturihalli on vain 27 m katutason alapuolella. Kuvan työvaihe syyskuussa 2014.
    Urheilupuiston asema rakennetaan avokaivannon pohjalle. Sen laiturihalli on vain 27 m katutason alapuolella. Kuvan työvaihe syyskuussa 2014.
  • Kuvan oikealla puolella olevat 12 m korkeat pilarit valettiin PERI SRS- ja TRIO-järjestelmien yhdistelmällä. Tämän eritysratkaisun vinotukina toimi RS 1400 ja RSS-3 -tuet.
    Kuvan oikealla puolella olevat 12 m korkeat pilarit valettiin PERI SRS- ja TRIO-järjestelmien yhdistelmällä. Tämän eritysratkaisun vinotukina toimi RS 1400 ja RSS-3 -tuet.
  • Poistumistiekuilu rakennusvaiheessa MULTIFLEX-holvimuotin kanssa.
    Poistumistiekuilu rakennusvaiheessa MULTIFLEX-holvimuotin kanssa.
Urheilupuiston metroasema, Espoo
Urheilupuiston metroasema, Espoo
Mika Virtanen, NCC Rakennus Oy
Vastaava mestari
”Yhteistyö PERI:n kanssa on sujunut hienosti. Homma toimii niin suunnittelussa kuin kaluston toimituksissakin.”

Projektissa käytetyt tuotteet

Kuvan oikealla puolella olevat 12 m korkeat pilarit valettiin PERI SRS- ja TRIO-järjestelmien yhdistelmällä. Tämän eritysratkaisun vinotukina toimi RS 1400 ja RSS-3 -tuet.
Kuvan oikealla puolella olevat 12 m korkeat pilarit valettiin PERI SRS- ja TRIO-järjestelmien yhdistelmällä. Tämän eritysratkaisun vinotukina toimi RS 1400 ja RSS-3 -tuet.