siltapilarit; pilarimuotti

Lahden eteläisen kehätien liittopalkkisillat
Lahti, Suomi

Kun metsän keskelle kallioiden väliin rakennetaan upottavalle hetteikölle korkea silta, ammattitaidon ja kaluston on oltava viimeisen päälle. Destian urakan 25-metristen siltapilarien valuissa on ollut suuri apu PERI:n VARIO-järjestelmällä räätälöidyistä ratkaisuista.

Lahdentien liikenteen pullonkaulat ovat tuttuja jokaiselle, joka kerrankin on lähtenyt itäiseen Järvi-Suomeen kesäviikonloppua viettämään. Vuoden 2020 loppuun mennessä jonot vähenevät, kun noin neljännesmiljardin maksava Lahden eteläinen kehätie valmistuu. Kolmeen osaurakkaan jaetun jättihankkeen vaativimpia taitorakenteita ovat Destian urakkaan sisältyvät kaksi liittopalkkisiltaa, joiden valutöissä yhtiö päätti tehdä yhteistyötä PERI Suomen kanssa.

”Timpurimme pääsivät hyvin äkkiä sisään PERI:n muottijärjestelmään. Pilarimuotit oli järkevä toteuttaa VARIO:lla ja CB 240:lla, koska saimme PERI Suomelta valmiit muottisuunnitelmat sekä CB 240 työtasot esiasennettuina. Vaihtoehtoinen, mutta hitaampi tapa valaa liittopalkkisiltojen pilarit olisi ollut liukuvalu”, kertoo taitorakenteiden työnjohtaja Antti Korkeaoja Destialta.

Kumpikin Destian urakan liittopalkkisilta on kokonaispituudeltaan lähes 300-metrinen. Suurien kuormitusten ja heikon maapohjan takia perustukset ovat paalutetut, ja paalut ulottuvat syvimmillään jopa 70 metrin syvyyteen. Paaluanturoiden varaan perustetut 25-metriset pilarit ovat valutöinä erittäin vaativia. Ne valetaan itsetiivistyvällä massalla viiden metrin korkeus kerrallaan.

”Muotit on mitoitettu tämän lähtökohdan perusteella 125 kN/m2 hydrostaattiselle paineelle. VARIO on tapauskohtaisesti räätälöitävä muottijärjestelmä, johon muottisuunnitelmien lisäksi sisältyy muottien esikasaaminen mahdollisimman valmiiksi jo PERI:n tiloissa”, kertoo projektipäällikkö Antti Repo PERI Suomi Ltd Oy:stä.

Räätälöity ratkaisu

VARIO pilarimuotin puoliskot kiinnittyvät toisiinsa liitosraudan avulla. Osat puristuvat toisiinsa vasten siipimuttereiden avulla, jolloin saumasta tulee suora ja jäykkä.

VARIO GT 24 -pilarimuotin lisäksi PERI toimitti Destialle Lahden kehätietyömaalle PERI UP -porrastornit. Niiden avulla muottityön turvallisuus saatiin työmaalla entistä paremmaksi.

”Myös meille tämä on ainutlaatuisen hieno projekti. Tärkeintä tässä silti on asiakkaan näkökulma. Siitä lähtökohdasta oli tärkeää muun muassa se, että toimitimme VARIO-muotit työmaan haluamalla tavalla toteutettuina, tässä tapauksessa esikasattuna”, kertoo myyntipäällikkö Georg Mestsaninov PERI Suomelta.

Antti Korkeaoja kertoo arvostavansa esikasausta tässä tapauksessa erityisesti siksi, että tämä ratkaisu säästi työmaan resursseja sellaisiin töihin, jotka olivat välttämättömät tehdä työmaalla.

”Sitä paitsi olisi ollut lähes mahdotonta löytää työmaalta riittävän laaja tasainen maastokohta VARIO-muotin kasaamista varten. Pääsimme PERI:n ansiosta mahdollisimman helpolla”, Korkeaoja kiittelee.

Teksti: Vesa Tompuri

Pääurakoitsija
Destia Oy

 

 

Sijainti
Kategoria
Sillat ja tunnelit

Kuvia projektista

Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.

  • siltapilarit; pilarimuotti
    Sillan pilarit kohoavat korkeimmillaan 25m korkeuteen.
  • siltamuotti; sillan pilarit; pilarimuotti
    Liittopalkkisiltojen pilarit VARIO-järjestelmällä
  • työtasot; siltapilarit
    CB 240 -järjestelmä toimi työtasoina pilareissa.
  • siltamuotti; pialrimuotti
    Siltojen pilarit VARIO-järjestelmällä
  • porrastornit; porrastorni
    PERI UP Flex -porrastornit takasivat turvallisen kulun työtasoille.
  • työtasot; pilareiden työtasot
    CB 240 -työtasot pilareiden ympärillä.
  • Liittopalkkisillan pilarit työn alla lokakuussa 2018.
    Liittopalkkisillan pilarit työn alla lokakuussa 2018.
  • Pilarit valetaan VARIO-järjestelmällä, työtasona toimii CB 240 ja porrastornina PERI UP Flex.
    Pilarit valetaan VARIO-järjestelmällä, työtasona toimii CB 240 ja porrastornina PERI UP Flex.
  • Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
    Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
  • Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
    Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
  • Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
    Pilarit työn alla lokakuussa 2018.
  • Pilarit valetaan VARIO-järjestelmällä. Muotit esikasattiin PERI Suomen Hyvinkään varastolla.
    Pilarit valetaan VARIO-järjestelmällä. Muotit esikasattiin PERI Suomen Hyvinkään varastolla.
  • Pilarit rakenteilla lokakuussa 2018.
    Pilarit rakenteilla lokakuussa 2018.
  • Pilarit tekeillä VARIO-järjestelmällä.
    Pilarit tekeillä VARIO-järjestelmällä.

Projektissa käytetyt tuotteet

siltapilarit; pilarimuotti
siltapilarit; pilarimuotti