Kuvia projektista
Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.
-
Tunnelin kattoon valettiin PERI:n MULTIPROP-tuentajärjestelmää apuna käyttäen lyhyt betoniseinä, johon kiinnitettiin lasiseinä. Lasiseinä alkaa punaisen betoniseinän yläpuolelta.
-
MULTIPROP-tornit toimivat tukina holvien rakennusvaiheessa.
-
MULTIPROP-holvitukijärjestelmä toimi kattoon valetun betoniseinän tuennassa.
-
Aviapoliksen juna-asemasta valmistui arkkitehdin suunnittelema moderni kokonaisuus.
-
PERI UP Flex –telineiden peittämästä aukosta kulkee nykyään liukuportaat asematunneliin.
-
Kivistön aseman tunnelin seinät valettiin MAXIMO- ja TRIO-järjestelmämuoteilla.
-
Kivistön asema sijoittuu aivan Hämeenlinnan moottoritien viereen.
-
Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.
-
Holvin tuennassa käytettiin PERI UP Flex -telinettä, ja pilareissa TRIO-pilarimuottia.
-
Kaikkiin kohteisiin mukautuva VARIO-seinämuottijärjestelmä Tietotien suuaukon seinien valussa.
-
Lentoasemalle pääsee Kehärataa pitkin nyt myös junalla - asemalta on suora liukuporras- ja hissiyhteys lentoterminaaliin.
-
Tietotien suuaukko rakennusvaiheessa vuonna 2014.
-
Kivistön aseman betoniseinät ovat suuresti näkyvillä myös aseman valmistuttua vuonna 2015.
Jukka Männikkö - Aviapolis-asema
Vastaava Työnjohtaja, YIT Rakennus Oy
”Kehäradan Aviapoliksen asematyömaalla muottien muunneltavuus ja tarkka toteutus arkkitehdin suunnitelmien mukaisesti oli perusedellytys betonitöiden onnistumiselle. Näkyviin jäävät betonirakenteet valettiin IT- betonilla, jonka aiheuttaman hydrostaattisen paineen huomioiminen korkeiden seinien muottien lujuusmitoituksessa oli myös onnistuttava kertaheitolla; muodonmuutoksia valuvaiheessa ei sallittu. PERI:n suunnitteluosaston laatimat muottisuunnitelmat onnistuivat kerralla eikä takaiskuja tullut.”