Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.

Kehärata
Vantaa, Suomi

Kehärata yhdistää Vantaankosken radan päärataan, ja näin ollen mahdollistaa junayhteyden lentokentälle. Uuden rataosan pituus on 18 km, josta 7 km kulkee kaksoistunnelissa alittaen Helsinki-Vantaan lentoasema-alueen. Lentokentän tunneliaseman lisäksi radalla on Kivistön katettu pinta-asema, Leinelän ja Vehkalan pinta-asemat, sekä Aviapoliksen tunneliasema. 

PERI oli mukana seuraavissa kohteissa:

Kivistön asema
Aviapolis-asema
Lentoaseman juna-asema, Vantaa

Kivistön aseman urakassa käytössä oli yhteensä noin 3000 m² TRIO- ja MAXIMO-muottikalustoa, ja noin 11000 m³ Flex- ja GT24-tuentakalustoa.

Aviapoliksen aseman punaiset puhdasvalupinnat valettiin eri seinämuottijärjestelmiä käyttäen. Holvituennoissa ja liukuporraskuiluissa käytössä oli MULTIPROP-tornit sekä PERI UP Flex –telineet, yhteensä noin 5000m³.

 

Kivistön asema
Pääurakoitsija 
Graniittirakennus Kallio Oy

Aviapolis-asema
Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy

Lentokentän asema
Pääurakoitsija

SRV Rakennus Oy

 

Sijainti
Kategoria
Sillat ja tunnelit

Kuvia projektista

Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.

  • Tunnelin kattoon valettiin PERI:n MULTIPROP-tuentajärjestelmää apuna käyttäen lyhyt betoniseinä, johon kiinnitettiin lasiseinä. Lasiseinä alkaa punaisen betoniseinän yläpuolelta.
    Tunnelin kattoon valettiin PERI:n MULTIPROP-tuentajärjestelmää apuna käyttäen lyhyt betoniseinä, johon kiinnitettiin lasiseinä. Lasiseinä alkaa punaisen betoniseinän yläpuolelta.
  • MULTIPROP-tornit toimivat tukina holvien rakennusvaiheessa.
    MULTIPROP-tornit toimivat tukina holvien rakennusvaiheessa.
  • MULTIPROP-holvitukijärjestelmä toimi kattoon valetun betoniseinän tuennassa.
    MULTIPROP-holvitukijärjestelmä toimi kattoon valetun betoniseinän tuennassa.
  • Aviapoliksen juna-asemasta valmistui arkkitehdin suunnittelema moderni kokonaisuus.
    Aviapoliksen juna-asemasta valmistui arkkitehdin suunnittelema moderni kokonaisuus.
  • PERI UP Flex –telineiden peittämästä aukosta kulkee nykyään liukuportaat asematunneliin.
    PERI UP Flex –telineiden peittämästä aukosta kulkee nykyään liukuportaat asematunneliin.
  • Kivistön aseman tunnelin seinät valettiin MAXIMO- ja TRIO-järjestelmämuoteilla.
    Kivistön aseman tunnelin seinät valettiin MAXIMO- ja TRIO-järjestelmämuoteilla.
  • Kivistön asema sijoittuu aivan Hämeenlinnan moottoritien viereen.
    Kivistön asema sijoittuu aivan Hämeenlinnan moottoritien viereen.
  • Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.
    Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.
  • Holvin tuennassa käytettiin PERI UP Flex -telinettä, ja pilareissa TRIO-pilarimuottia.
    Holvin tuennassa käytettiin PERI UP Flex -telinettä, ja pilareissa TRIO-pilarimuottia.
  • Kaikkiin kohteisiin mukautuva VARIO-seinämuottijärjestelmä Tietotien suuaukon seinien valussa.
    Kaikkiin kohteisiin mukautuva VARIO-seinämuottijärjestelmä Tietotien suuaukon seinien valussa.
  • Lentoasemalle pääsee Kehärataa pitkin nyt myös junalla - asemalta on suora liukuporras- ja hissiyhteys lentoterminaaliin.
    Lentoasemalle pääsee Kehärataa pitkin nyt myös junalla - asemalta on suora liukuporras- ja hissiyhteys lentoterminaaliin.
  • Tietotien suuaukko rakennusvaiheessa vuonna 2014.
    Tietotien suuaukko rakennusvaiheessa vuonna 2014.
  • Kivistön aseman betoniseinät ovat suuresti näkyvillä myös aseman valmistuttua vuonna 2015.
    Kivistön aseman betoniseinät ovat suuresti näkyvillä myös aseman valmistuttua vuonna 2015.
Jukka Männikkö
Jukka Männikkö
Jukka Männikkö - Aviapolis-asema
Vastaava Työnjohtaja, YIT Rakennus Oy
”Kehäradan Aviapoliksen asematyömaalla muottien muunneltavuus ja tarkka toteutus arkkitehdin suunnitelmien mukaisesti oli perusedellytys betonitöiden onnistumiselle. Näkyviin jäävät betonirakenteet valettiin IT- betonilla, jonka aiheuttaman hydrostaattisen paineen huomioiminen korkeiden seinien muottien lujuusmitoituksessa oli myös onnistuttava kertaheitolla; muodonmuutoksia valuvaiheessa ei sallittu. PERI:n suunnitteluosaston laatimat muottisuunnitelmat onnistuivat kerralla eikä takaiskuja tullut.” 

Projektissa käytetyt tuotteet

Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.
Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa.