Sipoon Nikkilään hyvää vauhtia valmistuva Domino-kortteli yhdistää samaan kokonaisuuteen hoivakodin, senioriasuntoja ja asukkaiden tarvitsemia lähipalveluja. Helsingin Rakennusteho Oy:n ja Keski-Suomen Betonirakenne Oy:n muodostaman työyhteenliittymän urakoiman hankkeen runkovaihe tiedettiin alusta asti aikataulultaan erittäin kriittiseksi. Optimoidulla runkoratkaisulla ja paikallavalun valinnan seurauksena tarkkaan harkitulla muottivalinnalla projektinjohtourakka pysyi tilaajan asettamassa tiukassa aikataulussa.
- Paikallavalun ansiosta säästimme aikaa ja vaivaa, koska taloteknisten reittien sijainnissa oli pelivaraa. Reikien paikkojen ei toisin sanoen tarvinnut olla tiedossa viikkoja etukäteen, perustelee työpäällikkö Päivi Ketonen Helsingin Rakennustehosta.
Asuntotuotantoon erikoistunut, Oulussa pääkonttoriaan pitävä konserni pitää tärkeänä, että sillä on kohteissaan kumppanina paikallavalurakentamisen perinpohjaisesti hallitseva yritys. Keski-Suomen Betonirakenne, jolla on toimistot pääkaupunkiseudun lisäksi Pihtiputaalla ja Oulussa, on puolestaan katsonut järkeväksi liittoutua sen osaamista täydentävän, samaa kokoluokkaa edustavan yrityksen kanssa.
- Tähän asti olemme tehneet paljolti alaurakointia. Tämän hankkeen myötä meille karttuu lisää arvokasta kokemusta toimimisesta pääurakoitsijana sanoo vastaava mestari Jari Juntunen Keski-Suomen Betonirakenteesta.
Muottivalinnat osuivat nappiin
Työyhteenliittymän sovitun työnjaon mukaisesti Keski-Suomen Betonirakenne hoiti tällä työmaalla kaiken paikallavaluihin ja niiden muotituksiin liittyvän. Aikatauluvastuu oli toki yhteinen, ja ajan säästämiseksi tehtiin tarkkoja vertailuja erilaisten muottiratkaisujen välillä.
- Väliseinävalut alkoivat talvella, jolloin oli luonnollista käyttää työmaalla lämmitettäviä muotteja. PERI:n toimittama lämmitettävä järjestelmämuotti, MXH, osoittautui talvivaluissa maineensa arvoiseksi, Juntunen kiittelee.
Päivi Ketonen lisää valukelejä koskevana kommenttinaan, että kaikkina vuodenaikoina valuihin voi liittyä sääoloista johtuvia haasteita. Tämä merkitsee hänen mukaansa sitä, että laadukkaan muottijärjestelmän valinta on aivan yhtä tärkeä asia kesällä kuin talvellakin.
Keväällä työmaalla siirryttiin holvien valuihin. Holvienkin muotituksista työmaa teki tarkkoja kustannuslaskelmia ja vertaili laatua.
- Päädyimme SKYDECK-holvimuottijärjestelmään siitä huolimatta, että järjestelmä on ollut näillä leveysasteilla hieman vähemmän tunnettu kuin tarkastelemamme vaihtoehdot. Olennaista on, että teolliseksi systeemiksi kehitetyn SKYDECK:in avulla saatoimme jättää yhden työvaiheen pois, koska tasajaolla asennettavia muottitolppia ei tarvitse siirtää paikoiltaan valun edetessä ylöspäin, Juntunen perustelee.
Lisäetuna hän mainitsee SKYDECK-holvimuottijärjestelmän loppuun asti mietityn työmaalogistiikan; järjestelmän osat ovat siinä määrin kevyitä, että ne voidaan siirtää manuaalisesti tarkoitusta varten valmistettuihin, työmaalla helposti liikuteltaviin vaunuihin.
Juntunen kertoo tehneensä tarkkaa jälkilaskentaa todentaakseen SKYDECK:in edut myös käytännössä:
- Vaikka meillä järjestelmä oli ensi kertaa käytössä, pääsimme nopeasti tuotteeseen sisään. Tehot ovat olleet sen jälkeen odotetut. Osakiitos tästä kuuluu myös meitä työmaalla opastaneelle PERI:n asiantuntijalle, Juntunen toteaa.
Teksti: Vesa Tompuri
Pääurakoitsija
TYL Onnenrakentajat
Keski-Suomen Betonirakenne Oy & Helsingin Laudoitus Oy
Laudoitustyöt
AT Complex Oy