#knaggi är ett pågående projekt där konstnärsduon Knaggi  i kronologisk ordning dokumenterar varje fotografi på Instagram som taggats “knaggi”. I sociala medier är hashtaggen en form av metadata och representeras av nummertecknet (#). Hashtaggen används ofta för att markera nyckelord när man vill kategorisera bilder, meddelanden eller ämnen. I #knaggi upprepas varje foto efter mängden gillningar i ursprunglig storlek såsom det ser ut på en iPhone-skärm. Om ett foto har fått tolv gillningar, upprepas det alltså tolv gånger. Varje utskrift är 105×100 cm i storlek, monterad på aluminium och tillräckligt stort för att skapa ett mosaik av bilder. Bilderna är staplade lodrätt i kronologisk ordning och fortsätter på nästa utskrift när ytan fyllts. Verket kombinerar automatiskt innehållsskapande, personliga rum, digitala personligheter och arkiveringsmetoder baserade på handarbete.

Knaggi är intresserad av den fysiska dimensionen och arkiveringsaspekten hos dessa kortlivade bilder, ursprungligen avsedda för ett kort liv som snabbt rullar förbi. Duon har varit aktiva användare av Instagram under ett antal år och har dokumenterat sina liv som artisduo, resor till residenser och utställningsbyggande på olika orter. Projektet började 2013 och har växt snabbt sedan tillkomsten. Medan projektet växer och vänner och publik blir mera medvetna om sin inverkan på projektet (en större mängd gillningar resulterar i en större mängd utskrifter), är duons avsikt att utforska och ifrågasätta värdet av en gillning och vilket värde det får för våra identiteter som nu utlevs både “online” och “offline”. I verket materialiseras detta digitala innehåll, som endast skapades för att existera och cirkulera i det digitala “molnet”, för att ge en fast form åt produkterna av våra allt mera inbördes sammankopplade sinnen. Medan arbetet i sig är en inblick i konstnärernas liv, rörelser, aktiviteter, arbeten, vänskap, relationer och samarbeten, blir det färdiga verket även en form av metadata. Denna utställning av #knaggi på Fotocentrum Peri är den mest kompletta manifestationen av verket hittils.

Knaggi är en artistduo som består av Arngrímur Borgþórsson (f. 1979, Hafnarfjörður, Island) och Andreas Knag-Danielsen (f. 1983, Bergen, Norge). De arbetar i Malmö, Sverige, och har samarbetat sedan 2011.

Knaggi har ställt ut på flera orter i Sverige, Island, Danmark och Norge, inklusive Malmö Konsthall (SE), Galleri 2 i Lofoten (NO), SÍM galleri i Reykjavík (IS), Oslo Prosjektrom (NO), Nordiska ministerrådet i Köpenham (DK), samt deltagit i Supermarket Art Fair 2015 (SE). I de senaste utställningarna ingår “Höstsalongen” på Fotografiska in Stockholm (SE) och en privatutställning på Galleri Pictura i Lund (SE).

Deras samarbete fokuserar på bland annat de etiska, evolutionära, kulturella och sociala implikationerna av att leva och samexistera med närvaron av internet och teknologi i vår vardag. Samtidskulturen lindar in os i en virtuell verklighet, och även om dess innehåll är kortlivat finns det i verkligheten och inverkar påtagligt på livet utanför datorn. Det är på dessa gränser mellan det digitala och det fysiska som majoriteten av duons samarbete sker. En central aspekt är skapandet av fysiska objekt av material som tidigare endast existerat i digital form. Dessa är komponenterna av samarbetet. Deras individuella arbeten går ofta efter samma typer av spår, vilket är en orsak för samarbetet. Samarbetet kännetecknas av en fortsatt antropologisk undersökning av mänskligt beteende.

www.knaggi.com

Stöd från The Icelandic Visual Arts Fund & Mediaverkstaden

 

koko600.Knaggi_Galleri_Pictura_1

#knaggi, 2014-ongoing

 

I galleriets mindre sal visas videokonst-screeningen TOO MUCH, curaterad av Inari Sandell och Hertta Kiiski, båda medlemmar i Peris konstnärliga kommitté.

TOO MUCH visar en intim bild av samtida liv i ett offentligt rum. Den undersöker hur vi är försjunkna i oss själva, formar våra identiteter på nätet och tar itu – ibland tafatt – med det i verkliga livet. Ofta känns “online” mera verkligt än IRL.

Videokonst-screeningen visar verk av följande inbjudna artister:

Arvida Byström (SWE) och Maja Malou Lyse (DNK): Selfie Stick Aerobics, 2015
Var beredda på högenergisk selfie-beundran!

Jennifer Chan (CAN): Important Objects, 2014
Ett videoporträtt i form av en bikt innehåller ett stilleben med naglar som målats över, bollar och smör.

Shana Moulton (USA): Restless Leg Saga, 2012
Restless Leg Saga är ett avsnitt av konstnärens videoserie Whispering Pines (Viskande tallar). I detta avsnitt söker Cynthia bot till sin Restless Legs Syndrome, d.v.s. Willis–Ekboms sjukdom, i medicinreklam på TV och i tidningen Prevention Magazine. Under en sömlös stund i badrummet avslöjas mystiska sanningar för Cynthia i form av poesi skriven och uppläst av poeten John Coletti. Terapeutisk frigöring uppnås genom AION A, en botande mineral upptäckt av schweiziska konstnären Emma Kunz.

Molly Soda (USA): Let’s Get Out Of This Place, 2017
“Let’s Get Out Of This Place” är en direktsänd skrivbordsperformans som har sänts och arkiverats. Molly Soda sjunger en karaokeversion av låten “Tempted” av Squeeze medan hon dansar runt med en nallebjörn som ofta kan ses i hennes verk. Gnistrande giffer och glittrande grafik ramar in videon avsiktligt så att den börjar se ut som om hade för många fönster eller flik öppnats.

Georges Jacotey (GRC): art success, 2016
”
Finns det liv utanför karriärtänkandet? Georges längtar efter konstsuccé för att kunna ta hand om sin partner och hundar. Kärlek glittrar i fjärran, och för dem är det det enda av vett. Fånigt hopp. Videon från en gammal telefon. En slags dikt.

Lets_Get_Out_Of_This_Place

Still från Molly Soda: Let’s Get Out Of This Place, 2017