Begreppet manlighet är kanske mer komplext och mångfacetterat än någonsin tidigare. Hur uttrycker sig maskulinitet och hur uppfattas den idag? Temat förmedlas och förvandlas via fem olika konstnärers verk som berättar om drömmar, tillåtna känslor, samhörighet och naturkraft.

Marttikerho-kollektivet, som grundades för utställningen, består av konstnären Teemu Lehmusruusu, Karoliina Paatos, Kenneth Bamberg, Aukusti Heinonen och Mikko Haiko. Gruppen har under ett års tid träffats regelbundet och diskuterat kring ämnet. Varje konstnär har studerat temat utifrån sina egna utgångspunkter och använt den gemensamma diskussionen som grund.

Kenneth Bamberg har utgått från sin samling av ishockeykort från skoltiden. Samlandet öppnade en värld av spänning med kortbyten, paketöppning och jakten på de vackra, guldfärgade specialkorten.Kenneth samlade hockeykorten i färgordning, efter spelarnas dräkter, istället för att samla de bästa spelarna med det högsta värdet. Samlandet av korten reflekterade även behovet av att samla vänner. Nästan alla på klassen samlade – också några tjejer. Kenneth ville ha den största samlingen och vinna respekten av de tuffa killarna, klassens kungar och få de sötaste tjejerna.

Den finska landsbygden fungerar som platsen för Mikko Haikos foto- och videoverk. “Jag har fotograferat en grävmaskin, traktor och älgjaktlag. Som barn ville jag tillhöra gänget, vara jägaren och traktorfantasten. Från älgfesterna minns jag den snöiga marken, utomhuselden och flåddskyddet. Traktorn skulle vara Valmet för Valmet var bäst. Jag lärde mig även spela min fars ryska dragspel vars tangenter jag lagade med ett gummiband. Dragspelet är en ganska komplicerad maskin. ”

Aukusti Heinonen behandlar i sitt verk ovanliga attribut för mannen, så som att visa känslor och att bli berörd. Det med bilder och ord konstruerade verket ifrågasätter: Är en gråtande man i vår kultur fortfarande tabu?

Teemu Lehmusruusus verk handlar om människans irrationella förhållande till det vilda, samtidigt som det uttnyttjar och ifrågasätter teknologins medel. I verken möts det materiella verktyget och minnesavtrycket, det som upplevs immateriellt. Verken fungerar som hänvisningar till den tekniska konkurrensen som traditionellt kopplas till den maskulina kulturen. De hänvisar även till immitationen av naturupplevelser med hjälp av teknologiska medel.

Karoliina Paatos har fotograferat västra USA:s cowboy-kultur i snart sex år. Via rancherna har hennes väg lett till cowboy-kulturens periferi. Numer följer hon två flickors uppväxt på en farm i Nevada samt fotograferar homo-rodeo deltagare i och utanför tävlingarna. “Jag är intresserad av utbölingarna, kvinnorna, barnen och de homosexuella. Hjältemod, känslighet, sårbarhet, stilla ögonblick, närvaro, tuffa miljöer samt människans och djurets kontakt är temat i mina bilder.”

Utställningen har understötts av Centret för konstfrämjandes fotokonstkommission, Nylands konstkommission samt Svenska kulturfonden.

Välkomna till Marttikerho-konstnärernas pop-up café i Peris galleri söndagen 31.1. kl. 15-17.

 

Copyright Karoliina Paatos

Karoliina Paatos / Jette