Teoksen I Filled My Hand with Sand and Called It Gold lähtökohtana on portugalilaisen kirjailija Fernando Pessoan puuarkku, josta hänen kuoltuaan löydettiin tekstiliuskoja ja joista postuumisti koottiin kaunokirjallinen teos Levottomuuden kirja.

Kirjan päähenkilö, apulaiskirjanpitäjä Bernardo Soares, on yksinäinen uneksija, joka tuntee olevansa vieras omassa elämässään. Hän tarkastelee maailmaa kuin näyttämöä jonka esitys itse on ja josta tuntee heräävänsä kuin vieraan ihmisen unesta. Varmaa maailmassa ja olemassaolossa on vain tunne yhtenäisen minuuden mahdottomuudesta.

Olen aina ollut ironinen uneksija, uskoton omille lupauksilleni. Olen nauttinut kun unelmani ovat särkyneet, aivan kuin olisin ollut joku muu, vieras itselleni, ja seurannut kuin sattumalta sitä mikä olen ajatellut olevani. En ole luottanut koskaan mihinkään mihin olen uskonut. Olen kerännyt kourallisen hiekkaa, kutsunut sitä kullaksi ja antanut sen sitten valua sormieni läpi. (Pessoa 1999, 108.)

Fernando Pessoa (1888–1935) kirjoitti elämänsä aikana paljon, mm. runoja, esseitä, näytelmiä ja kirjallisuuskritiikkejä, mutta julkaisi vain yhden runoteoksen vuosi ennen kuolemaansa. Pessoan kirjallinen perintö löytyi puuarkusta, joka sisälsi 27543 tekstiliuskaa. Niistä noin 450 oli merkitty kuuluvan keskeneräiseksi jääneeseen proosateokseen Levottomuuden kirja (Livro do Desassossego), jota Pessoa kirjoitti yli kaksikymmentä vuotta.

Levottomuuden kirja on juoneton. Näin ollen teosta voi lukea missä tahansa järjestyksessä.Oletettavaa on, että Levottomuuden kirjassa on mukana monia tekstejä, joita Pessoa itse ei olisi sisällyttänyt lopulliseen teokseen. Jälkikäteen tehdyt valinnat ja yhdistelmät ohjaavat sitä, millainen teos aineksesta muodostuu.

 

Pessoa, Fernando (1999) Levottomuuden kirja. Suomentanut Sanna Pernu. Helsinki: Andalusialainen koira.
Portugalinkielinen alkuteos Livro do Degassossego.

Viivi Nieminen (s. 1980) on helsinkiläinen valokuvataiteilija, joka työskentelee pääosin analogisen valokuvan, tekstin ja installaation parissa. Hän on kiinnostunut muistin muokkautuvaisuudesta ja todellisuuskokemuksen subjektiivisuudesta. Nieminen on työskennellyt useissa residensseissä mm. Saksassa, Italiassa ja Meksikossa. Hänen seuraava yksityisnäyttelynsä on Valokuvakeskus Nykyajassa, Tampereella, 2017.

Näyttelyn tekoa ovat tukeneet Svenska Kulturfonden ja Taiteen edistämiskeskus

 

viivi_nieminen_netti sarjasta I Filled My Hand with Sand and Called It Gold, 2015